Ändra misstag i en ESTA-ansökan

Misstag vid ESTA-ansökan

I den här artikeln diskuteras några av de vanligaste problemen som ESTA-sökande ställs inför när de upptäcker att de har gjort ett misstag i sina formulär.

F: Jag har gjort ett misstag i min ESTA-ansökan. Hur fixar jag det?

S: Innan du har skickat in ansökningsblanketten kan du på webbplatsen granska allt och rätta till eventuella misstag som du kan ha gjort. Innan du skickar in din ESTA-ansökan kan du göra ändringar i all information som du har angett, med undantag för följande fält:

– Födelsedatum
– Land där du är medborgare
– Land där ditt pass utfärdades
– Ditt passnummer

Om du gör ett misstag med din biografiska information eller passinformation måste du tyvärr skicka in en helt ny ansökan. Och för varje ny ansökan som lämnas in måste du också betala den relevanta avgiften.

Alla andra fält kan redigeras eller uppdateras. Hitta och klicka på länken ”Check ESTA Status” och leta sedan efter ”Check Individual Status”. Om du gjorde ett fel när du svarade på någon av behörighetsfrågorna bör du leta efter ”CBP Info Center”, som finns längst ner på varje sida.

F: Hur kan jag rätta till ett misstag som jag gjorde med passets utgångsdatum eller utfärdandedatum efter att jag redan har slutfört min ESTA-ansökan?

S: Så länge du inte har betalat ansökningsavgiften ännu kan du ändra passets utgångsdatum och datum för utfärdande av passet. Om du redan har gjort en betalning för ESTA-ansökan och sedan inser att du har gjort ett misstag i fälten Passport Expiration Date eller Passport Issuance Date, måste du tyvärr skicka in en ny ESTA-ansökan. Den tidigare ansökan kommer att annulleras och du måste betala den relevanta avgiften igen.

F: Hur kan en sökande uppdatera informationen i sin ESTA-ansökan?

S: Innan du har skickat in din ESTA-ansökan kan du uppdatera vilket som helst av datafälten. När myndigheterna har godkänt din ansökan kan du dock bara ändra följande fält:
– Adress i Förenta staterna
– E-postadress (Observera att om du vill ändra den e-postadress som du ursprungligen angav måste du verifiera den uppdaterade e-postadressen)

F: Vad måste jag göra om mitt pass har gått ut eller om passuppgifterna har ändrats?

S: Om du ansöker om och därefter får ett nytt pass eller om dina passuppgifter har ändrats måste du ansöka om ett nytt ESTA-resetillstånd. Du måste också betala den relevanta avgiften igen. Se den föregående frågan ”F: Hur kan en sökande uppdatera informationen i sin ESTA-ansökan?” för en lista över de formulärfält som kan ändras efter att du har skickat in din ansökan.

F: Hur kan jag fylla i en ESTA-ansökan som jag delvis har fyllt i tidigare?

S: Gå till ESTA:s hemsida och leta efter länken ”Fortsätt befintlig ansökan”. Klicka på den och välj sedan ”Individual Application”. Därefter måste du hämta den oavslutade ansökan genom att ange antingen ditt pass utgångsdatum, passets utfärdandedatum och medborgarskapsland ELLER ansökningsnummer, födelsedatum och passnummer. När du ser de delvis ifyllda ansökningsuppgifterna på skärmen kan du fortsätta att fylla i dem.

F: Jag har ett godkänt ESTA. Under vilka omständigheter måste jag ansöka igen?

S: Du kan behöva ansöka om ett nytt ESTA om något av följande inträffar:
– Du har ändrat ditt namn
– Du har fått ett nytt pass
– Sedan det ursprungliga ESTA utfärdades har du blivit medborgare i ett annat land
– Du har ändrat könstillhörighet från man till kvinna eller kvinna till man
– Situationen när det gäller dina tidigare svar på frågor i ESTA-ansökningsformuläret som kräver ett ”ja” eller ”nej” har ändrats sedan dess.

Ett ESTA-resetillstånd är normalt giltigt i 2 år eller tills ditt pass går ut, beroende på vilket som inträffar först. När din ESTA-ansökan godkänns kommer även giltighetsdatumet att anges. Så snart ditt pass eller ditt godkända ESTA-tillstånd löper ut måste du lämna in en ny ESTA-ansökan. Observera att du måste betala den relevanta avgiften varje gång du lämnar in en ny ESTA-ansökan.

Slutsats

Om du råkar ange fel information på den första frågan i formuläret, vänta 24 timmar och skicka in en ny ansökan. Om felet är på någon av frågorna mellan 2 och 9 måste du ringa US Customs and Border Patrol eller skicka ett e-postmeddelande till ESTA:s tekniska supportteam för att meddela dem.