Hantera tekniska problem med ESTA

Problem med ESTA:s webbplats

ESTA (Electronic System for Travel Authorization) är ett onlinesystem för förhandskontroll av personer som reser till USA med båt eller flygplan innan ombordstigning. ESTA infördes under första kvartalet 2019 och omfattas av Visa Waiver-programmet(VWP). Med en godkännandegrad på mellan 24-72 timmar är ESTA ett enkelt sätt för amerikanska besökare att få ett resetillstånd för att resa in i USA.

Vem bör ansöka?

  1. Personer som inte redan har besöksvisum till USA
  2. Berättigade medborgare eller medborgare i ett land som omfattas av programmet för viseringsundantag
  3. Personer som planerar att ansöka om ett nytt tillstånd för en individ eller en grupp av sökande
  4. Personer som reser i 90 dagar eller mindre
  5. Personer som planerar att resa till USA för nöje eller affärer

Tillgänglighetsproblem på ESTA:s webbplats

Under ansökningsprocessen kan dock tekniska problem uppstå. Ett antal utlösande faktorer kan orsaka felen. Kontrollera att datorn uppfyller de fastställda konfigurationsstandarderna innan du börjar använda den. ESTA-kraven innebär att användarens webbläsare måste stödja 128-bitars kryptering och att JavaScript måste vara aktiverat. För att kunna använda ESTA-webbplatsen krävs minst version 5.0 av Windows. Din webbläsare måste också acceptera cookies. Om du använder Netscape måste din version vara minst 6.2.

Om din konfiguration verkar uppfylla webbplatsens standarder kan tekniska problem vara kopplade till din webbläsare eller brandvägg. Om du har problem med att ansöka, kontrollera att dina inställningar för internetsäkerhet är korrekta och att ditt säkerhetsprogram inte blockerar anslutningen till webbplatsen. Internetleverantörer (ISP) kan också blockera vissa webbplatser. I en sådan situation måste du kontakta din Internetleverantör.

Problem med validering av ESTA-formulär

Telefonnummer

Det händer att ansökningsformuläret inte accepterar de sökandes telefonnummer. Om du upplever detta problem, försök att ange ditt nummer igen och var noga med att inte inkludera några mellanslag eller specialtecken som bindestreck.

Passnummer

Ibland accepterar systemen inte heller passnummer. I sådana fall anger du numret på nytt och är noga med att undvika bindestreck och mellanslag. Förstå att systemet inte heller kommer att acceptera några specialtecken, inklusive sådana som förekommer i namn. Ditt namn måste se ut som det gör i passets maskinläsbara zon(MRZ). Det betyder de två raderna som består av chevrons och siffror längst ner på din sida med personlig information.

Fel vid inlämning av ESTA-formulär

Om systemet upptäcker fel i något fält i inlagan kommer det automatiskt att avvisa ditt försök att gå vidare till nästa sida. Lös felet och gå vidare. Ibland kan systemet frysa och hindra dig från att göra din ansökan. I dessa fall kan problemet bero på din webbläsare, vilket innebär att du kan behöva använda en annan dator eller webbläsare.

Om du när du kontrollerar din ESTA-status får ett meddelande om att det redan finns en ansökan med ett liknande passnummer, betyder det att du har ansökt tidigare och att ansökan fortfarande är giltig. Giltighetstiden för en ansökan i ESTA är vanligtvis 30 dagar. Men om du har någon biografisk information som är felaktig i den tidigare ansökan blir den ogiltig och måste ändras.

Fel vid betalning av ESTA

Om du råkar ut för ett betalningsfel kan du prova att använda ett annat betal- eller kreditkort. Alternativt kan du också kontakta din bank för mer information om orsakerna till den nekade debiteringen. Du kan också försöka igen med en annan webbläsare eller internetansluten enhet om du fortfarande har problem med betalningen eller något annat.

Klicka i så fall på Fortsätt och gå vidare med din ansökan. I 2009 års Travel Promotion Act föreslås en avgift för alla ESTA-ansökningar. För varje ny inlämning debiteras du enligt följande:

  1. Bearbetningsavgift: Vid begäran om ett elektroniskt resetillstånd debiteras ansökan behandlingsavgiften.
  2. Avgift för godkännande: Att få en godkänd auktorisering enligt Visa Waiver-programmet kostar en extra avgift som kommer att debiteras ditt betal- eller kreditkort.

Om ditt resetillstånd avslås debiteras du endast för handläggningen av ansökan. Eventuella ytterligare transaktionsavgifter från tredje part som betalas av sökande återbetalas inte.

Få hjälp med andra fel

För alla andra tekniska fel, besök CBP Q&A-sidan för att se om ditt problem har en lösning på webbplatsen. Om du inte hittar någon lösning, klicka på (Ställ fråga) på CPB INFO-centersidan. Vi rekommenderar att du skriver dina tekniska problem på engelska och anger vilken enhet du använder för att surfa på Internet (t.ex. bärbar dator eller smartphone) och vilken webbläsare du använder (t.ex. Chrome).