Hur kan jag kontakta ESTA-teamet?

Category: Tekniska problem med ESTA | 0
Hur kan jag kontakta ESTA-teamet?

Om du behöver kontakta det amerikanska ESTA-teamet finns det flera sätt att göra det på. Här följer några av de olika situationer där du kan behöva kontakta dem, tillsammans med lämplig kontaktmetod:

Anledning till att du kontaktar ESTA-teamet

Tekniska problem med ansökningsformuläret

Om du stöter på tekniska problem när du fyller i ESTA-ansökningsformuläret kan du kontakta ESTA Online Center direkt via telefon på 1-877-227-5511. De är tillgängliga vardagar mellan kl. 8.00 och 17.00 US Eastern Standard Time.

Förstår inte hur man fyller i ansökningsformuläret

Om du har frågor om hur du fyller i ESTA-ansökningsformuläret kan du kontakta ESTA Online Center genom att fylla i deras förfrågningsformulär. Välj ”Om ansökan” eller ”Annat” som frågetyp och beskriv din fråga så utförligt som möjligt. Du kan också lämna ditt namn och din e-postadress så att de kan svara dig.

Inte fått något meddelande från dem efter att ha ansökt om ESTA

Om du har ansökt om ESTA och inte har fått något meddelande från det amerikanska ESTA-teamet kan du också kontakta dem via telefon (se numret ovan) eller genom att fylla i deras förfrågningsformulär. Välj ”Om ansökningsstatus” som förfrågningstyp och ange ditt namn, din e-postadress och ditt ansöknings-ID om du har det.

Övriga omständigheter

Vad är ESTA-hjälplinjen?

Om du har en fråga eller ett problem som inte passar in i någon av ovanstående kategorier kan du också kontakta ESTA Online Center via telefon på 1-877-227-5511 eller genom att fylla i deras förfrågningsformulär. Välj i så fall ”Annat” som typ av förfrågan och beskriv din fråga eller ditt problem så detaljerat som möjligt. Du kan också lämna ditt namn och din e-postadress så att de kan svara dig.

I detta skede är det viktigt att notera att amerikanska ambassader och konsulat inte kan ge information om ESTA-avslag eller lösa det problem som orsakade ESTA-avslaget. Om du har frågor om status eller avslag på din ESTA-ansökan bör du därför kontakta ESTA Online Help Center direkt.

Om du väljer att göra det online ska du se till att välja rätt typ av förfrågan och ge så mycket information som möjligt om din fråga eller ditt problem.

Vilken är ESTA-teamets webbadress?

Webbadressen till det amerikanska ESTA-teamet är https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Detta är den officiella webbplatsen för ESTA-ansökan som drivs av US Customs and Border Protection(CBP), en avdelning inom Department of Homeland Security.

Jag ansökte om ett ESTA-tillstånd och kort därefter förlorade jag åtkomsten till mitt e-postkonto. Vad ska jag göra?

Om du har förlorat åtkomsten till det e-postkonto som du använde för att ansöka om ESTA kan du få problem med att återskapa din ansökan. Här är några steg du kan ta:

Gå till ESTA:s webbplats och sök igen efter din ESTA-status genom att ange informationen exakt som du gjorde när du lämnade in ansökan. Om du får meddelandet ”Ingen ansökan hittades” kan du behöva kontakta ESTA Online Center för att få hjälp

Om du inte kan komma åt ditt e-postkonto fysiskt på grund av ett tekniskt problem kan du kontrollera dina säkerhetsinställningar för att se till att de inte blockerar åtkomsten till ESTA-webbplatsen.

Om du fortfarande inte kan hämta din ESTA-ansökan kan du behöva kontakta ESTA Online Center för att få hjälp. Du kan göra detta genom att fylla i förfrågningsformuläret på deras webbplats eller genom att ringa dem på 1-877-227-5511.

Kan jag ändra den e-postadress som är kopplad till min ESTA-ansökan?

Ja, det är möjligt att ändra den specifika e-postadress som är kopplad till din ESTA-ansökan efter att den har skickats in och godkänts. Enligt den officiella ESTA-webbplatsen kan du uppdatera din e-postadress efter att din ansökan har godkänts genom att gå till sidan ”Check ESTA Status” och klicka på fältet ”Update”.

På följande sida kan du kontrollera posterna och ändra dem vid behov. Observera att du endast kan ändra din e-postadress och din adress under vistelsen i USA

Det är viktigt att notera att du endast kan uppdatera din e-postadress och adress i USA efter att din ESTA-ansökan har godkänts. Om du behöver uppdatera någon annan information, t.ex. dina passuppgifter eller resplan, måste du skicka in en helt ny ESTA-ansökan.

Jag råkade skriva in felaktiga uppgifter i min ESTA-ansökan. Vad ska jag göra?

Om du av misstag lämnar felaktiga uppgifter i din ESTA-ansökan finns det flera steg du kan ta för att rätta till det:

Innan du skickar in din ansökan: Du får möjlighet att granska din ansökan innan du skickar in den och göra eventuella ändringar i de uppgifter du har angett, med undantag för följande fält: födelsedatum, medborgarskapsland, land där ditt nuvarande pass har utfärdats och ditt Passnummer.

Alla andra fält kan uppdateras eller redigeras. Om du har gjort ett misstag när du svarar på någon av de olika behörighetsfrågorna ska du gå till ”CBP Info Center”, som finns längst ner på varje sida.

Efter att du skickat in din ansökan: Om du redan har skickat in din ansökan och sedan upptäcker att du har gjort ett misstag kan du fortfarande göra vissa ändringar. Du kan gå till sidan”Kontrollera ESTA-status” och klicka på fältet ”Uppdatera”. På följande sida kan du kontrollera posterna och ändra dem vid behov. Men om du har gjort ett misstag med passets utgångsdatum eller passets utfärdandedatum måste du fylla i en ny ESTA-ansökan och betala de relevanta avgifterna.

Om du upplever tekniska problem: Om du stöter på tekniska problem när du lämnar in din ESTA-ansökan ska du kontakta ESTA Online Center för hjälp (se numret ovan). Om någon av dina biografiska uppgifter i den befintliga ansökan är felaktig kan du ladda ner ansökan gratis från ESTA:s webbplats och skicka in den igen med rätt uppgifter.

Om du behöver göra betydande ändringar: Om du måste göra betydande ändringar i din ESTA-ansökan, t.ex. ändra dina passuppgifter eller din resplan, är ditt enda alternativ att fylla i en ny ESTA-ansökan. Vissa misstag kan du rätta till, men för de flesta måste du skicka in en helt ny ansökan. Tänk på att en ny avgift kommer att tas ut för varje ny ansökan

Hur lång tid tar det att få ett svar efter att ha skickat in en uppdaterad ESTA-ansökan?

Enligt ESTA Online Center bör resultatet av din ESTA-ansökan skickas cirka tre dagar efter att du ansökt. I vissa fall kan det dock ta längre tid på grund av faktorer som systemunderhåll eller systemproblem.

Den maximala handläggningstiden för en ESTA-ansökan är normalt 72 timmar eller mindre, men ansökningarna handläggs ofta mycket snabbare än så. När du har skickat in din ESTA-ansökan online tar det vanligtvis bara några minuter innan den har behandlats.

Om du har lämnat in en uppdaterad ESTA-ansökan bör handläggningstiden vara ungefär densamma som för den ursprungliga ansökan. Om din uppdaterade ansökan kräver ytterligare granskning kan det dock ta längre tid att få ett svar. Om din ansökan har statusen ”tillstånd väntas” innebär det att granskningen av din ansökan fortfarande pågår och att du bör vänta på resultatet.

Slutsats

I den här artikeln beskrivs ett antal olika scenarier där sökande kan kontakta CBP eller ESTA-teamet för att få hjälp. Även om sökande hoppas att de aldrig behöver kontakta myndigheterna angående sitt ESTA, har den amerikanska regeringen gjort ett antal alternativ tillgängliga för dem som behöver ytterligare stöd.