Storbritannien tillkännager höjda flygskattesatser för premiumkabiner

Category: Nyheter | 0
Storbritannien tillkännager höjda flygskattesatser för premiumkabiner
Storbritannien tillkännager höjda flygskattesatser för premiumkabiner

I sin senaste vårbudget avslöjade den brittiska regeringen planer på att höja flygskatten (Air Passenger Duty, APD) för passagerare i premiumkabiner.

APD, en skatt på passagerare som lämnar brittiska flygplatser, kommer att öka för alla typer av biljettpriser i linje med inflationen i Retail Price Index.

Icke-ekonomiska biljetter kommer dock att möta ytterligare höjningar.

Påverkan på passagerare i premiumkabiner

APD gäller för alla passagerare som är 16 år eller äldre och avreser från brittiska flygplatser.

Flygbolagen inkluderar skatten i biljettpriserna och betalar sedan tillbaka den till staten. Avgiften varierar beroende på flygsträcka och serviceklass.

De nya skattejusteringarna kommer att påverka premium economy, business class, förstaklassbiljetter och privatjetpassagerare som reser från Storbritannien.

I synnerhet kommer inrikesflyget inte att påverkas.

Anmärkningsvärd procentuell ökning för räkenskapsåret 2025-26

Enligt finansdepartementet kan passagerare i premiumkabin på kortdistansflyg räkna med att APD för räkenskapsåret 2025-26 kommer att vara £16 (~$20).

APD för långdistansflygningar förväntas uppgå till £224 (~$286).

Detta motsvarar en ökning med 12% för långdistansflygningar och en ökning med 23% för kortdistansflygningar i premiumkabiner.

De höjda skatterna kommer att träda i kraft i april 2025.

För närvarande är APD för premiumkabiner £13 för kortdistansflygningar och £200 för långdistansflygningar.

Dessa belopp skulle under räkenskapsåret 2024-25 höjas till 14 GBP för kortdistansflygningar och 202 GBP för långdistansflygningar.

Finansdepartementet förklarade att APD-priserna för ekonomipassagerare under 2025-26 kommer att öka i linje med det prognostiserade detaljhandelsprisindexet, avrundat till närmaste pund.

Dessutom kommer priserna för passagerare i premium economy, business och första klass samt privatjetresenärer att stiga i takt med RPI-prognosen.

De kommer också att justeras ytterligare för den senaste tidens höga inflation för att bibehålla sitt realtidsvärde.

Finansiella konsekvenser och industrins reaktioner

Finansdepartementet räknar med att den nya APD:n kommer att generera ytterligare 110 miljoner pund mellan 2025 och 2026.

Dessutom förväntas ytterligare 10 miljoner GBP årligen fram till 2028-29.

Tim Alderslade, VD för Airlines U.K., uttryckte oro över att höjningen av APD strider mot premiärministerns åtagande att inte minska flygandet genom beskattning.

Han anser att smygande skattehöjningar för passagerare, inklusive familjer och fritidsresenärer, kommer att skada Storbritanniens globala konkurrenskraft.

Konsekvenser för semesterbudgeten och utlandsresor

Det är viktigt att notera att dessa avgifter endast påverkar utgående flyg från Storbritannien, vilket gör avgiftshöjningen till ett slag mot frekventa resenärer, särskilt eftersom britterna älskar att åka på semester.

Enligt en sammanställning som publicerades av datasajten Statista förra året var USA det sjätte mest besökta resmålet av brittiska medborgare.

Som invånare i ett VWP-land (Visa Waiver Program) måste brittiska medborgare som reser till USA ansöka om ett ESTA, vilket är ytterligare en ekonomisk faktor för resenärer.


Det elektroniska systemet för resetillstånd (ESTA ) tillåter berättigade resenärer att besöka USA för vistelser på upp till 90 dagar utan att behöva visum.