Tekniska problem på webbplatsen som kan försena din ESTA-ansökan

Förseningar i hanteringen av ESTA-webbplatsen

Det är inte ofta man får problem med ESTA:s webbplats, men när det händer är det oerhört frustrerande – särskilt för resenärer som har ett pressat schema. Man måste dock acceptera att alla online-system kommer att drabbas av tekniska problem då och då, särskilt om det stöder ett så stort antal användare. Med detta sagt: ESTA-systemet har en imponerande drifttid på mer än 99 %.

CBP (Custom and Border Protection) utför vanligtvis viktiga uppdateringar och underhåll på ESTA:s webbplats under helgerna, oftast på lördagsmorgnar (GMT) när klockan är runt midnatt i USA.

Medan detta arbete utförs är webbplatsen vanligtvis inte tillgänglig under mellan 1 och 10 timmar. Den olyckliga verkligheten är att under dessa avbrott är det inte möjligt för personer som vill resa till USA att få förhandstillstånd och de kan tvingas skjuta upp sin resa.

Vad ska en person som är upptagen med en ESTA-ansökan göra om han eller hon stöter på problem?

Om du har tekniska problem eller andra problem med ESTA-webbplatsen kan följande hjälpa dig:

  1. Rensa webbläsardata (webbläsarens cache). I Google Chrome måste du klicka på de tre vertikala punkterna i det övre högra hörnet av skärmen, välja Fler verktyg och sedan välja Rensa surfdata. Din webbläsare kan skilja sig åt.
  2. Öppna nu ESTA-webbplatsen igen
  3. Försök att skicka in din ansökan en gång till

Om stegen ovan inte fungerar och det inte finns någon indikation på ESTA-webbplatsen när den kommer att vara igång igen, försök att byta till en annan webbläsare. Om allt annat misslyckas kan du också försöka byta till en annan dator – kanske på en annan plats, t.ex. på ditt arbete – så länge internetanslutningen är stabil och säker.

Ett annat alternativ är att försöka skicka ansökan från en mobil enhet, t.ex. din smartphone eller surfplatta. Du behöver en stark signal och en 3G-, 4G- eller 5G-anslutning. Om inget av ovanstående fungerar är din sista utväg att kontakta din kryssningsoperatör eller ditt flygbolag för att få hjälp med ansökan.

Varför måste de uppdatera ESTA:s webbplats så ofta?

Det finns många anledningar till att ESTA kan behöva uppdatera sin webbplats från tid till annan. Exempel på detta är

Planerade uppdateringar: Dessa meddelas vanligtvis några veckor innan de kommer att implementeras.
Oplanerade avbrott: Dessa inträffar mycket mer sällan, men när de inträffar är de vanligtvis oanmälda.

Uppdateringar är viktiga för att se till att ESTA-webbplatsen alltid fungerar med den senaste tekniken. Detta säkerställer att lagring av uppgifter om sökande, betalningsprocesser, datakontroller och liknande funktioner kan tillgodose behoven hos resenärer från hela världen.

Ett annat skäl är att ta itu med eventuella säkerhetsproblem i samband med resenärer som vill besöka Förenta staterna. Ett exempel är att lägga till fler fält i ansökningsformuläret för att få information om en sökandes tidigare besök i territorier utanför USA. Ett annat exempel är att lägga till fler fält på betalningssidan för att underlätta kreditkortsverifiering.

Vad har jag för alternativ om jag inte kan vänta på att ESTA-webbplatsen ska börja fungera igen innan jag skickar in min ansökan?

Personer som inte kan eller vill vänta på att ESTA-webbplatsen ska komma online igen kan skicka sin ansökan via en tredje part. När de gör detta lagras deras uppgifter och kommer att överföras till det officiella systemet så snart ESTA-webbplatsen är igång igen. Observera att man vanligtvis måste betala ytterligare avgifter till den tredje parten för en sådan tjänst.

Hur kan jag se till att webbplatsfrågor inte påverkar min ansökan?

Om du vill vara säker på att problem med ESTA-webbplatsen inte påverkar din ansökan är det bästa alternativet att ansöka så tidigt som möjligt. Problem med ESTA-webbplatser är till sin natur ofta oförutsägbara. Därför rekommenderas sökande att skicka sin ansökan till ESTA ett par veckor innan de planerar att resa till USA.

Det är ganska vanligt att nya ansökningar klassificeras som ”Pending”. I detta fall kan det ta upp till 72 timmar innan ansökan har behandlats och ett beslut har fattats. Om du inte har råd att drabbas av onödiga förseningar bör du därför aldrig lämna in en ESTA-ansökan mindre än 72 timmar före avresan till USA.

Slutsats

Sist, men definitivt inte minst, bör resenärer aldrig skjuta upp sin ESTA-ansökan till sista stund. Även om någon ansöker om ett ESTA exakt 72 timmar före avresan till USA tar de en stor risk att bli besvikna.

Resenärer som verkligen vill vara säkra på att det inte uppstår några problem med deras ESTA-ansökan bör lämna in den så tidigt som möjligt – helst när de har ett exakt datum för sin avresa till USA. Det finns ingen anledning att inte skicka in en ESTA-ansökan veckor eller till och med månader före utsatt tid. Genom att lämna in ansökan långt före avresan till USA säkerställer du att du, om din ansökan skulle avslås, fortfarande har tillräckligt med tid för att ansöka om ett amerikanskt visum.